Doświadczenia wielu osób potwierdzają, że nawiązywanie kontaktu i zabawa z chorym dzieckiem z uszkodzeniem mózgu są nie tylko możliwe, ale – co więcej – potrzebne. Warto pamiętać o tym, że choć wiemy, że dziecko nie chodzi, nie mówi, nie operuje sprawnie rękoma, nie widzi lub nie słyszy (lub zmysły te działają w sposób ograniczony), nigdy nie ma pewności, co czuje i myśli. Jeśli nie porozumiewa się za pomocą słów, można tylko spekulować, jak dużo informacji odbiera, rozumie i co w związku z tym czuje.

Dziecko z uszkodzeniem mózgu może mieć bogate życie wewnętrzne. Prawdopodobnie dużo więcej doświadcza i odczuwa, niż to uzewnętrznia poprzez swoje zachowanie. Jako rodzic z własnego doświadczenia zapewne już wiesz, że Twoje dziecko na swój wyjątkowy sposób pokazuje odczucia i emocje, a także wysyła pewne komunikaty: o tym, czego chce lub nie chce, co lub kogo lubi, co sprawia mu ból, a co przyjemność. Jako rodzic każdego dnia uczysz się sposobu komunikacji innego niż mowa.

Na co masz wpływ?

Prawdopodobnie nie masz wielkiego wpływu na przebieg choroby wyniszczającej ciało i umysł Twojego dziecka. Zapewne więc nieobce jest Ci poczucie bezradności. W wielu obszarach możesz jednak stymulować swoje dziecko. Pamiętaj, że do rozwijania kolejnych umiejętności i uczenia nowych rzeczy może być wykorzystana każda, nawet zwykła czynność. Dzieci z uszkodzeniem mózgu również się uczą, a Ty możesz być świetnym nauczycielem i terapeutą, łącząc chwile pełne miłości i uwagi z tak potrzebną stymulacją, rozwojem i zdobywaniem nowych umiejętności. Dzięki temu stwarzasz dziecku szansę na znaczące podniesienie jakości jego życia.

Pamiętaj!

To, ile dziecko zobaczy, usłyszy, dotknie, poczuje, w znacznym stopniu wpłynie na jego rozumienie i jakość przeżywania rzeczywistości. Dlatego dostarczaj mu wielu różnych doznań, wykorzystując każdą czynność.

Jak jednak dostarczać doświadczeń, bodźców i emocji dziecku, które z powodu uszkodzenia mózgu nie potrafi prawie nic robić? Jak pomóc mu poznawać świat, gdy czasami nawet oddychanie bywa zbyt trudne? Pamiętaj, że nawet jeśli Twoje dziecko nie porusza się w postawie wyprostowanej, nie mówi, nie wykonuje czynności manualnych, być może wciąż widzisłyszy, czuje. W sytuacji upośledzenia jednego ze zmysłów – wpływaj na pozostałe.