ciasteczka Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Akceptuję

Uczucie złości lub poczucie winy

Udostępnij:

Podczas tego trudnego, wyczerpującego emocjonalnie czasu możesz odkryć w sobie uczucia, które Cię zaniepokoją. Kiedy życie wymyka się spod kontroli, złość jest dosyć częstą reakcją. Możesz złościć się na lekarzy, na swoich bliskich, a nawet na siebie. Możesz złościć się, że Twoje życie jest teraz bardzo trudne, a to z kolei może powodować poczucie winy. Możesz też mieć wyrzuty sumienia, że coś zrobiłeś lub wręcz przeciwnie – że czegoś nie zrobiłeś.

 

W tak trudnej sytuacji niewiele brakuje, byś poczuł frustrację. Nie jest to nadzwyczajne: Twoje prywatne życie zatrzymało się, zacząłeś być opiekunem przez 24 godziny na dobę, podczas gdy inni ludzie w Twoim otoczeniu żyją swoim codziennym życiem. Wszelka troska otoczenia jest kierowana wyłącznie w stronę chorego, a Ty sam często czujesz się niewidzialny. Oczywiście chcesz pomóc swojemu bliskiemu, angażujesz się, wspierasz go, jak tylko potrafisz, jednak czasem… Może być wiele powodów, by czuć się winnym i sfrustrowanym.

 

Myśl, która prawdopodobnie przeraża Cię najbardziej, może pojawić się nocą po długim i trudnym dniu. Jest to życzenie, by wszystko się już skończyło. Towarzyszy mu często poczucie, że dłużej już nie dasz rady... oraz oczywiście gigantyczne poczucie winy.

 

Każda sytuacja jest inna i nie każdy opiekun przewlekle chorego bliskiego będzie czuł to samo. Jeśli jednak odczuwasz złość lub żal, nie dzieje się tak dlatego, że kochasz bliskiego niewystarczająco, nie dbasz o niego dostatecznie lub chcesz zaniechać udzielania mu pomocy. Jest to po prostu wyraz tego, że jesteś człowiekiem, takim jak inni, który dotarł do granicy wytrzymałości emocjonalnej. Jest to także moment, w którym powinieneś zaakceptować potrzebę udzielenia pomocy właśnie Tobie.

 

Porady:

 

  1. Postaraj się znaleźć sposób na zagospodarowanie własnego gniewu. Zacznij ćwiczyć, pozwól sobie wyładować bezpiecznie złość (możesz np. biegać, krzyczeć w lesie, walić pięścią w poduszkę). Niemal każda strata wywołuje złość. To uczucie wynika z poczucia braku kontroli i zbliżającego się odejścia kogoś, kogo kochasz. Może Cię to zdziwi, ale jest to zupełnie naturalne.
  2. Zrób listę rzeczy, które powodują, że czujesz się winny. Jeśli nie możesz o nich porozmawiać z drugą osobą, spójrz na listę i zastanów się, czy w świetle powyższych informacji autokrytyka nadal jest uzasadniona. Usuń z niej rzeczy, o których możesz powiedzieć: „To było najlepsze, co mogłem w tamtym czasie zrobić”. Pozostałe postaraj się sobie wybaczyć.
  3. Jeśli Twoja wiara jest ważną częścią Twojego życia, porozmawiaj z duchownym o przeszkodach uniemożliwiających Ci wybaczenie innym i wybaczenie sobie.
  4. Postaraj się zrozumieć, że Twoja wewnętrzna rezygnacja i oczekiwanie na zbliżającą się śmierć oznaczają zarówno akceptację jej nieuchronności, jak i są objawami Twojego wyczerpania. Poszukaj dodatkowego wsparcia (w wykonywaniu codziennych czynności i emocjonalnego) wśród znajomych i personelu hospicjum. Możesz poprosić w hospicjum o opiekę wyręczającą (polegającą na przyjęciu do hospicjum stacjonarnego lub oddziału medycyny paliatywnej pacjentów, którzy nie znajdują się na stałe pod opieką udzielaną w warunkach stacjonarnych, na okres nie dłuższy niż 10 dni). Dzięki takiej formie opieki zyskasz czas niezbędny do regeneracji i odpoczynku.
  5. Zawsze pamiętaj, że choć sytuacja, w jakiej się znalazłeś, jest unikalna pod wieloma względami (medycznym, emocjonalnym i duchowym), tysiące ludzi boryka się tu i teraz z podobnymi uczuciami. Świadomość tego, że nie Ty jedyny w podobnej sytuacji doświadczasz złości, rezygnacji, poczucia winy, może być krzepiąca.

Nasi partnerzy

slide
slide
slide
slide
newsletter

Bądź na bieżąco

Zapisz się dzisiaj do newslettera by uzyskać jak najszybszy dostęp do nowości, aktualności i ofert, które mogą Cię zainteresować.

paper plane
paper plane